Tam coc en Halong bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Benjamin Witte - WaarBenJij.nu Tam coc en Halong bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Benjamin Witte - WaarBenJij.nu

Tam coc en Halong bay

Door: Benjamin

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

01 April 2015 | Vietnam, Hanoi

Even wat inhalen hoor. Gisteren Tam Coc, vandaag Ha long Bay. Voor de mensen die 10 of 20 jr geleden zijn geweest. Toen was het nog idyllisch en verlaten. Nu liggen overal bootjes, fotografen, fuit en souvenierverkopers klaar om toe te slaan en je kan overal boeken. We kregen zelfs van de gids uitgelegd hoe je moet betalen, eerst laten zien waarmee je betaald dan moeten zij het wisselgeld tonen en jij als laatst jou geld overhandigen, anders zijn ze ermee vandoor. Met een bootje en of via meerdere collega's die elkaar helpen. Om dat de valuta 100.000 dong maar 4,44 euro is heb je al heel snel verschillende briefjes in je handen wat verwarrend kan werken, en daarvan proberen ze gebruik te maken. En tot nu toe gaat het goed, maar het blijft opletten. Gelukkig staat de dollar bijna hetzelfde en spreken ze veel in dollars, zeker als het wat over grotere bedragen gaat. Tam coc is halong bay maar dan op het land. Dus dat zijn bergen van rond de 20 a 50 meter hoog van kalkstenen rotsen met veel groen erop. We zijn er langs gevaren, met een dame die ons roeidde met dan wel met haar voeten. Ik had de hele route nog meegeholpen en het ook nog even geprobeerd maar dan moet je toch wat langer oefenen. Jammer is wel dat we haar wat te drinken gaven, ik meehielp en fooi gaf, en zij ons niet bedankte. We hebben een leuke gids die redelijk te volgen is in zijn Engels. Nog een klein stukje gefietst en twee tempels bezocht. Kwam nog een boom tegen die alleen rode bloemen bloeit.
Tot zover vinden we over het algemeen de Vietnamese wel aardig en geintresseerd, alleen omdat er grotendeels aan de toeristen wordt verdiend zijn sommige ook verhard en zakelijk koud. We dingen wel af hier en daar zelf op een ijsje, en soms zover dat we weglopen.. Maar hebben dan nog steeds het idee dat we meer betalen dan een local maar dat is niet zo erg. Voor de rest worden we de vragen van andere toeristen en locals een beetje zat van waar kom je vandaan, whats your name, en hoe lang reizen jullie hier. We ontwijken dat nu taktisch, zeker ook bij Nederlanders. Anders vertel je dat 3 x dagelijks of meer. Gisteravond om 19:00 thuis gelijk weer naar Lee om het nodige door te nemen voor onze verdere reis. We wilde veel vliegen maar op een een of andere manier is het 2 x zo duur dan de lonely planet voorspelt?? Lee zegt dat het kan omdat het gewoon druk is. Nou, het scheelt zo'n 400 euro als we dit met een slaap bus doen. We balen eigenlijk van de bus zo langzamerhand want daar hebben we al wat in gezeten. En je komt er altijd gaar uit en het duurt te lang, en niet zonder risico. Maar als je echt horizontaal kan en de wegen die we willen berijden nieuw zijn met een duidelijke vangrail in het midden. Hebben we weinig keus, dus kopen we bij lee een open ticket voor een slaapbus. We hoorden namelijk dat de trein, nogal hobbelig is en ook vaak langzamer.
Ha long bay is ook weer een van de zoveel wereld wonderen, op de lijst van Unesco. Kalksteen rotsen vertikaal omhoog uit de zee meet dan 2000 stuks, met hier en daar ook nog een grot erin. Wij willen maar 1 dag en dan door naar het zuiden. Halong is echt zeker schitterend maar commercieel. Hebben ons daar al over heen gezet, maar blijft toch aanwezig. We slapen niet op het water omdat het duur is en we dat niet qua tijd willen. We slapen in een hotel voor 22 dollar. Best luxe merkwaardig genoeg. En eten ook voor dat bedrag een pizza en een steak. Voor de afwisseling;-). We zaten trouwens in een busrit hiernaar toe 3,5uur vol aziaten, kakelen die dames niet normaal, kwamen boven mijn earplugs uit. Morgen helaas (zo'n drukke stad, zijn er klaar mee) terug naar Hanoi maar kunnen daar alleen makkelijk op de nachtbus. We wilde graag naar Son Doong, maar nou blijkt dat alleen Oxalis daar gidst en al tot het einde van het jaar vol zit??? Ow jammer, en net even onhadig om naar toe te reizen met de volgende bestemmingen. Je kan nog naar de Paradise en dark cave toe maar, toch minder en hebben alweer zoveel grotten gezien. Gekozen om naar Hue te gaan en daar vandaan zien we wel weer verder. Wen hebben de rest van onze trip al redelijk ingeschat. Maar vanaf nu wel wat meer adempauze. Morgen mogen we echt uitslapen na 9 dagen. Petra heeft het ook dik naar haar zin, en zitten op een lijn;-). Alles goed in Nederland? Hoor zo weinig en nemen geen tijd media te lezen, alleen heeeeel af en toe als we ergens zitten te wachten in een lobby. Groet

• 01 April 2015 - 17:44

Mick:

Ha trotters! Heerlijk die verhalen.
    Kan Vietnam zowat voelen :-) en proeven!

Ik zit op mn bank in het stormig zonnetje. Het waait woest buiten.
    Zal straks even langs jullie huis lopen om te kijken of er niks kapot is.

Ha long baai is mooi zeg. Wow.
    Heb even gegoogled.

Goed te lezen dat jullie ook even pauze nemen, je doet Europa toch ook niet in een weekje!
    Haha, mafkezen.

Lekker dagje thuis gewerkt aan de strakke deadlines, het festival krijgt steeds meer vorm.
    Spannend.
    Ga zo naar cursus.
    En daarna kop koffie drinken met yoga collega.

Liefs v Mick

• 02 April 2015 - 07:58

Jorieke:

lekker hoor, 3 reisverslagen in mijn mailbox. Kan ik lekker doorlezen. Ik ben heel benieuwd naar de foto's bij de verhalen. Ik kan wel een beeld vormen, maar ik ben razend nieuwsgierig of dit ook klopt. Maar ga eerst nog maar eens lekker lang doorreizen. Ik ben blij dat jullie geen motor kopen. Daar hoor je nooit goede verhalen over in landen als Vietnam. Doe verder voorzichtig en geniet van de reis!

• 04 April 2015 - 09:36

Ineke De Witte:

Hallo lieve kinders

Ver weg en toch even dichtbij ,als ik jullie mail lees.Fijn!
    Zoek het op en kijken een beetje mee!
    Vanmorgen nog regen, maar Pasen belooft beter te worden.
    Hoe is het weer daar? Zon,Pasen???
    Geniet en doe voorzichtig! mam