Van KL naar Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Benjamin Witte - WaarBenJij.nu Van KL naar Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Benjamin Witte - WaarBenJij.nu

Van KL naar Hanoi

Door: Benjamin

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

01 April 2015 | Vietnam, Hanoi

Medeka square is een oud cricket veld, en het plein is voornamelijk beroemd van de demontraties voor de onafhankelijkheid. En is daar uiteindelijk ook voltooid. Onze benen en voeten kunnen na al dat lopen wel weer een massage gebruiken dus ons daarzelf op verwend. Ps voor mij noodzakelijk want gek genoeg heb ik achterlijk harde gespannen spieren. We zijn in Chinatown wat gaan eten, een lange straat met alleen maar restaurantjes. Heftige luchten, wij streken neer en daarna kwam een jonge gast naast ons zitten met een Phileppijnse meisje. Hij een Nederlandse stagiair. Aan de andere kant zit een Duitser met zijn Nederlandse vrouw, die hun zoon opzoeken die hier woont en ook zijn stage doet. KL is een drukke amusante stad waar je jezelf niet hoeft te vervelen maar vinden het niet erg nu weer verder te gaan, up to Vietnam.

Geland in Hanoi, we stapte uit en gingen gelijk even naar het toillet, sta ik buiten met een Rotterdams stel te kletsen. Aardige mensen maar nu moet het ophouden hoor;-). We hebben de luxe genomen om ons een keer te laten ophalen door het hotel. Scheelt zoeken en heftige onderhandelingen met een taxi. Het is een stukje kouder hier btw. We rijden door landbouw velden zien links en rechts al wat mensen werken op het land met van die bekende punthoeden, ossen en veel scooters. Die overigens van alles vervoeren. Palen van 5 a 6 meter, en koelkasten, ruiten (daar zit dan iemand mee achterop), grote Chinese vazen. Zelfs een levend varken in een kooi die hem in de zelfde vorm nauw omsluit. Hmmm ze zijn niet diervriendelijk, maar ja ik heb genoeg gezien in Nederland achter gesloten deuren plaats vind en dat is ook niet fraai. Ook staan hier kappers langs de weg met gewoon een spiegel aan een boom bevestigd, zonder dure huur. Het hotel waar we in zitten is in the Old Quarter, the place to be. Om een beeld te geven. Kleine nauwe straatjes vol met elektriciteits kabels, waslijntjes, airco's, winkels barretjes en heel veel restaurantjes en kraampjes. De tafeltjes en krukjes zijn zo laag dat het lijkt dat het voor kinderen is gemaakt. Maar iedereen zit dus bijna op de grond te smullen. Het eten is serieus lekker en varierend en vernieuwend voor ons. Je hebt hier 6 straten waarvan bijvoorbeeld in 1 straat alleen maar schoenen wordt verkocht, en een straat met tassen. Ongelofelijk maar waar en hoezo concurentie? De straten wemelen van de mensen, cyclo's(fietsen met een passagiers stoel) en natuurlijk knetter veel scooters, waarvan ook wel elektrisch. Het is natuurlijk ook hier weer vrij makkelijk een trip te boeken, maar moesten oppassen dat ze je niet gelijk helemaal volboeken. Ik heb ook nog een goed adresje gekregen thuis van iemand, van een boekingskantoortje hier. Dus daar zijn we ook heen gegaan en het een en ander geboekt bij een aardig mannetje. Die ons ook een gratis gids en een bezoek met kooksessie beloofde bij hem thuis. We liepen hier een rondje om het meer, fitnessgasten gingen te keer met betonnen gewichten. Een drukte van jewelste en veel toeristen, ook gasten die hun motor wilden verkopen. We hebben een trip naar Ba Be national Park geboekt en gaan morgen vroeg op pad.

Met een klein busje 5,5 uur rijden naar het noorden bij de Chineese grens. O ja de luchtcirculatie in de auto staat standaard op intern, gelukkig. Daar heb ik thuis ook een handje van. We rijden door groene landschappen vol rijstvelden, bergen, ossen, dorpen met bijna alleen maar erven vol met koop waar af en to een vitrine en een paspop. Maar het vlees word ongekoeld rauw verkocht. Ook buffelhuid, bamboestokjes, (de binnenkant kan je eten) of verbranden (4 uur), bananen en vele andere dingen. De kippen en honden rennen ook overal heen en weer, en natuurlijk rijd onze schauf gewoon door, dus wat spannende momenten gehad. Ondanks rijdt hij redelijk, helaas maakt hij ook regelmatig voor een blinde bocht een inhaalactie. Altijd fijn dat soort dingen, maar wat doe je eraan? En de klaxon draait overuren. Onze gids verdiend zo'n 250 euro per mnd, en zijn huur in Hanoi kost 200 euro, goed dat zijn vrouw op school kookt. We hebben prima weer aardig bewolkt goede temperatuur en redelijk zicht. In de middag hebben we (Petra en Ik) gebiked rond het meer. De rest met de kayak rond het meer. Langs een dorpje en boeren. De huisjes zijn klein en vaak van hout met golfplaten dakpannen erop. Gek genoeg weten ze de prullenbak niet te vinden want overal ligt vuil zelfs in het water en op hun eigen erf, waarvan ik kan zien dat het er al maanden ligt, merkwaardig voor zo'n mooi land. Pittig tochtje af en toe 10% steil omhoog. Indrukwekkend gebied hier, groene bergen, met leisteen en grotten. Een meer met wetland waar ossen op grazen en ook in het meer zijn rijstvelden. En veel vis, waar de bevolking ook hun geld mee verdiend als het water 4 meter hoger staat later in het jaar. We slapen in een homestay, bij een gezin die verschillende logeerkamers hebben. Ons groepje is best internationaal, Hobs uit Londen, Jill van New York, Hong van Vietnam. In deze homestay zit ook nog een Duitser Ole die gevallen is met zijn motor. Aardige vent die blij was dat wij langs kwamen. De tweede dag hebben we een boottocht gemaakt over de drie meren. Door een grote grot gevaren en boeren bezocht. Ze verbouwen hier, (veel Thaise mensen) mais, rijst en pinda's. De bananenbomen staan wild langs het meer met volle trossen en bloemen erin. Elke kant die je opkijkt in een anzichtkaart waard. Helaas geen jungle wat ik had gehoopt, maar dan moet je een week hier zijn en dat hike-niveau is knap zwaar. We moeten ook weer verder.

Gisteren bij terugkomst de nightmarket opgegaan en een bluetooth speakertje gekocht. Wat gegeten op straat en met Zweden later nog wat zitten kletsen in een bar. Knetter druk op straat. De politie is erg streng, hoorde nog dat het verboden is in Ba Be een boom om te hakken, doe je dat wel dat moet je 16 jr zitten. En alcohol op het "terras" (krukjes op straat) mag ook niet. Dus komen ze af en toe langs en kijken ze zwaar intimiderend en dat werkt. Grappig net een spel, maar je moet niet met ze dollen. Hebben hier en daar al gehoord dat ze toeristen op een scooter aanhouden om hun eigen zakken te vullen.