Waar de snelweg ophoud - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Benjamin Witte - WaarBenJij.nu Waar de snelweg ophoud - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Benjamin Witte - WaarBenJij.nu

Waar de snelweg ophoud

Door: Benjamin

Blijf op de hoogte en volg Benjamin

28 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Queenstown

He daar, Was nog even vergeten te vertellen dat Oamaru ons sterk deed denken aan die film Dogville (voor de kenners). En grappig je hebt daar gewoon een Nederlandse bakker. Zit nu btw in een klassiek internet cafe in Queenstown, omdat de hele bende niet lekker communiceerd met elkaar en ik gisteravond een uur voor niks heb zitten tikken, zucht. Moeraki waren we, eerst even langs de vuurtoren daar en jahoor 6 mooie ferme yellow eye penguins gezien, geloof me daar wordt je vrolijk van. Nou zijn we dat al, we zijn trouwens al 4 weken onderweg en nog 3 te gaan, heerlijk. Het weer hebben we duidelijk mee, in de ochtend koud en vochtig qua douw en nauwelijks regen. En gewoon korte broeken weer en op slippers woehoe. Valt gelukkig mee dat zuid eiland. De Mouraki boulders zijn buitenaards, van die ronde keien op het strand zo her en der, en dan hoe ze hier gekomen zijn? Dunedin een redelijke grote stad, 100.000 bewoners waarvan 20.000 studenten. Knap statoinshuis uit 1906. Was vroeger even de commerciele stad van NZ vanwege dat er goud te halen viel. We wilde morge eigenlijk weer gelijk door maar ook hier valt weer veel te zien. Besloten een avontour glowworms te doen. En wat een geluk dat kon op zondagavond. Om20:00 pikte een zekere Marc ons op met zijn grote bus (25 man). We kregen een prive tour in het donker dwars door de stad, die kerel deed me denken aan Bruce Willis en hij kletste de oren van ons hoofd gepaard met grappen en anekdotes. Uiteindelijk tilde hij ons nog in het pikke donker ons op zijn rug over een beekje heen, en toen waren er allemaal glowworms om ons heen. Bijzonder beestje hoor, ggogle het maar eens. Marc wist alles hij had zelfs de satds plattegrond getekend. We zagen onderweg nog een levende Possum, gelukkig. Het is overigens een plaag en er wordt op gejaagd. Weg hier en we reden over Milton en Bulcutha naar Kakapoint (vogel, kaka) en naar Nuggetpoint. Nog twee penguins gezien, ze zijn zeldzaam. Dit gebied heet overigens the Catlins, dit is de zuid oostkust van NZ. Purakaunui is een mooie waterval in een tropisch bos. Het is hier zo vochtig dat vrijwel alles groen is. Knetter veel verschillende soorten mos en parasietplanten om bomen etc. Onderweg reden we ook nog langs een gipsy gallery, dat was een oude Engelse dubbeldekbus die was om gebouwd naar een klein muzeum van een willy wortel. Je kon alles bedienen, allemaal kleine bijzondere mechanische mechaniekjes. Veel elektrisch aangedreven en gemaakt met een ongekende fantasie. We zaten even in een speeltuin voor volwassenen. Kids waren niet toegestaan! Curio Bay is een plaatje en de zuidelijkste camping van het land. Hier is misschien dolfijn garantie;-). Een strand voor surfers en dolfijnen. Hier blijven staan en jahoor in de ochtend zagen we een tiental lekker in de golven mee zwemmen. Mickey golven waren net iets te laag, sorry. Weer een Lighthouse route bij Fortrose, een waanzinnig uitzicht met uitgesleten rostpartijen in de zee. Bluff hier stopt of begint de highway. Hier staat ook een bord met km afstanden. Nou weet ik dat het puntje van zuid Amerika nog iets lager ligt. Maar merkwaardig is het wel dat het 5133km naar de evenaar is en 4810 naar de zuidpool, hmm. Invercargill is een saaie stad met veel leegstand, wel even onze noodzakelijke dingen gedaan zoals boodschappen tanken etc. Langs Riverton naar Monkey Island beach gereden en bij het strand gekampeerd. Elke baai heeft hier wel iets anders dan weer limestone rotsen, of dolfijnen. Opweg naar Te Anau naar Lake Hauroko gereden, het diepste meer van NZ met 462 meters. Dit maakt al deel uit van het beschermde natuurgebied wat groter is dat the yellow stone's. De volgende dag zijn we met Yuci tours met de bus een ferry door The Milford Sound geleid. Dit is overweldigend en niet uit te leggen, zo inmens groots. Bekijk het maar op internet. Het past niet op mijn camera. Grote bergen en super steile kale rotswanden. Maar ook groen en je vaart in een groot fjord. Een must voor hier. Nog een gezellig leuk vlaams stel ontmoet, die ook heel die dag erbij waren. Terug in Te Anau Sushi gehaald bij een japaaner die daar verse sushi stond te maken in een klein kraampje. Nu in Queenstown de stad waar je alle gekke activiteiten kan doen, je stuikeld hier over de bookings bureautjes. Je kan zelfs in een mini haai onderwaterspeedbootje?? Oja en voor een kleine duizend euro in een straaljager. Nou niet voor ons hoor maar wil wel graag cayoning gaan doen. vertel het nog wel. Groet

• 28 Maart 2014 - 06:53

Jorieke:

Fantastisch om weer wat te lezen! Volgens mij hebben jullie het flink naar je zin. Hadden jullie mooi weer in Milford? En dat mini duikbootje in Queenstown heb ik in januari ook zien langskomen. Ik dacht dat het een gekke hobby was van die man, maar je kan het blijkbaar dus ook huren. Ben benieuwd wat jullie in queenstown voor gekke dingen gaan doen. Oh en pak ook even de gondel naar boven tijdens zonsondergang. Prachtig uitzicht! Queeny is echt mijn favoriete stad. Veel plezier dus nog daar en waar je verder nog heen gaat! X

• 28 Maart 2014 - 07:34

Bart:

Lekker hoor, gelukkig dat jullie goed weer hebben.
    Vergeet niet die Fergieburger te eten in Queenstown en neem er voor ons twee mee.
    Veel plezier nog jullie

• 28 Maart 2014 - 08:24

Johan Ineke:

Hi, kop schuin omhoog met oprechte belangstelling in zijn blik staat hij voor de deur ons op te wachten. Goedemorgen Fred, hij krijgt dan nog niet meteen zijn brokken, volgt me naar de mac, springt op m'n bureau, loopt voor het beeld langs draait over rechts, springt op schoot en gaan we en gaan je overigens erg leuke interessante stukkie lezen, kwijlt mijn overhemd intussen nat en ja hoor zodra ik opstaat sprint hij naar z'n etensbak. het gaat wel goed met hem. Met ons ook, gaan vanavond naar het praat-verhalenhuis in Katendrecht, ben morgen jarig, zondag naar Vlaanderen met Mick en Rob. Die gaat fietsen, wij maken een reportage en staan met worst langs het parcour en richten de finish in met drank en spijzen, de prijzen verdienen we zelf. Allez nog veel plezier X

• 28 Maart 2014 - 14:55

Ineke De Witte: